Isnin, 16 Ogos 2010

HAYATI KISAH INI....


16 OGOS 2010
Tadi semasa aq menunggu anak di sekolah aq telah membaca majalah NUR keluaran 54-april2007,adalah satu part luahan seorang penulis... ceritanya tentang "Kisah si pohon rahmat"Alkisahnya.....diceritakan,terdapat sebuah pohon epal besar yang menjadi tempat seorang kanak2 bermain.Dia memanjat pohon itu,dia memetik buah ketika lapar dan tidur di bawah bayang pohon ketika mengantuk.Dia suka bermain disana dan pohon itu gembira menerima kedatangan sianak.
Masa berlalu,sianak meningkat remaja dan tidak lagi gemar bermain disekitar pohon epal.Suatu hari,dia singgah berdekatan dan diajak pohon epal untuk bermain.Tetapi...
SI ANAK_"saya bukan lagi budak kecil.Saya tak minat lagi bermain di bawah pokok.Saya mahu barang permainan dan perlu duit untuk membeli permainan.
POKOK EPAL_"aq tak ada duit.Tapi petik saja buah epal dan jualkannya.Kau akan dapat duit."
Si anak pun memetik buah dan berlalu dengan gembira.Pohon epal ditinggal lagi.
Si anak yang sudah jadi dewasa kemudian kembali lagi ke bawah pokok dengan wajah yang riang.Pohon epal mengajak si anak bermain tetapi....
SI ANAK_"Saya tak ada masa hendak bermain.Saya perlu bekerja untuk keluarga.Kami perlukan rumah.Bolehkah pohon epal menolong saya???"
POHON EPAL_"Maaf,aq tak ada rumah.Tapi kau boleh potong dahanku untuk membina rumah.
Si anak itu pun memotong semua dahan epal untuk membina rumah.Pohon epal ceria dapat membantu tetapi sejak itu si anak itu tidak pernah kembali lagi.Tinggallah pohon epal kesepian.
Suatu hari si satu ketika si anak kembali semula kepada pohon epal.Pohon epal tersangat gembira dan segera dia ajak si anak bermain.Tetapi......
SI ANAK_"aq sedang bersedih.aq semakin tua.Aq hendak belayar untuk menenangkan diri.Boleh berikan aq kapal????"
POHON EPAL_"Gunakan batangku untuk membina kapal.Kamu dapat belayar jauh dan gembira."
Si anak pun memotong batang pohon epal untuk membina kapal.Dia pergi belayar dan tidak kembali untuk masa yang panjang.
Beberapa tahun kemudian,si anak kembali.Dia datang semula kepada pohon epal.Pohon epal menyambutnya dengan kata2....
POHON EPAL_"maaf nak,aq tak ada apa2 untukmu.Tak ada buah epal lagi untuk diberikan"
SI ANAK_"aq juga sudah tidak ada gigi."
POHON EPAL_"aq tak ada dahan untuk kau panjat."
SI ANAK_"aq sudah terlalu tua untuk memanjat."
POHON EPAL_"aq tak dapat berikan kau apa2.Hanya yang tinggal adalah akarku yang semakin reput"(dengan air mata yang berlinangan)
SI ANAK_"aq pun tak perlu apa2 sekarang.aq hanya mahu tempat berteduh.Aq sudah terlalu penat bertahun-tahun belayar selama ini."
POHON EPAL_"baguslah,kalu begitu aq adalah tempat terbaik untuk bersandar dan berhenti.Mari duduk bersamaku dan berehatlah!!"(balas pohon epal dengan gembira).
"SELESAI SAYA MEMBACA KISAH ITU,SAYA TERFIKIR.ADAKAH IBU DAN BAPA KITA IBARAT POHON EPAL YANG SETIA ITU???TIDAK KIRA WALAU SEPAYAH MANA PUN KITA TELAH MENYUSAHKAN MEREKA,MEREKA TETAP ADA UNTUK MEMBANTU KITA.BARANGKALI SETIAP ANAK ADA YANG BERPERANGAI BEGITU(SEPERTI KACANG LUPAKAN KULIT) TETAPI WALAU SETERUK MANA PUN LAYANAN KITA PADA IBU BAPA,MEREKA TETAP MENERIMA ANAKNYA DENGAN HATI DAN TANGAN TERBUKA."
P/S:sebenarnya ada permulannya dari kisah di atas,teatpi aq tak nak lah postkan semua nnt aq dikira menciplak pulak,kan susah tu,tak pasal2 kena saman lak hehehe.Aha... ini jangan lupa layari:-http://formulaluarbiasa.com/recommends/Muzamin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan